مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز گفت :در سالهای اخیر استفاده از روش‌های نوین کشت کم آببر که با بیشترین بهره وری همراه باشند در دستور کار جهاد کشاورزی استان فارس قرار گرفته است که یکی از این روش‌ها کشت دانه روغنی کاملینا است که با استقبال کشاورزان استان همراه بوده است.


 

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز ذبيح الله سیروسی تصریح کرد :

در شهرستان شیراز نخستین برداشت  محصول کاملینا  در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها در سطح ۲۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی از اواسط خرداد ماه آغاز شد.

به گفته او؛ کشت این گونه گیاهی برای اولین بار در قالب طرح جهش در دیمزارها در استان فارس در بخش سیاخ دارنگون شهرستان شیراز با محوریت برتری این محصول از نظر  مقاومت خیلی بالا نسبت به خشکی، آفت و همچنین سرما انجام گرفت.

وی با بیان اینکه با افزایش سطح زیر کشت این محصول می توان بخش قابل توجهی از نیاز به واردات روغن و دانه‌های روغنی کشور را برطرف کرد افزود:

میزان روغن دانه روغنی کاملینا حدود ۴۰ درصد می باشد که مزید بر این موضوع کنجاله ای  به دست آمده از آن با دارا بودن ۳۰ درصد پروتئین جایگاه ویژه ای در خوراک دام می‌تواند داشته باشد همچنین باقیمانده کاه و کلش در تعلیف دام ها استفاده می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز همچنین گفت :خرید تضمینی این محصول کشاورزی امسال کیلویی ۲۶۰۰۰ تومان است .

سیروسی با تشریح الگوی تناوب کشت در منطقه سیاخ دارنگون این شهرستان خاطر نشان کرد :کاملینا  را میتوان برای تقویت زمین کشاورزی در تناوب کشت حبوبات_آیش قرار داد که این امر به افزایش محصولات حبوبات در سال‌های بعد از کشت گیاه مذکور منتج می شود.