سم پاشی پهبادها بر مزارع فاضلابی

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز گفت : عزم جدی برای امحا محصولاتی که با فاضلاب آبیاری شوند، وجود دارد

به‌ گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز ذبیح اله سیروسی افزود :تولید محصولات سلامت محور خط قرمز جهادکشاورزی است و راهکارهای حمایتی و مشاوره ای به کشاورزان ارایه می شود

  سیروسی با تاکید بر این که سلامت محصولات خط قرمز جهادکشاورزی است از ارایه خدمات نوین به فعالان این عرصه خبر داد و تصریح کرد :ارایه خدمات کارشناسی و مشاوره ای، راه اندازی سامانه برخط توزیع نهادها و سهمیه کودهای یارانه ای، تشویق برای راه اندازی کشت های جایگزین، حمایت برای احداث گلخانه از مواردی است که به همین منظور در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز با بیان این که سال زراعی از مهرماه آغاز می شود، با ارایه آمار و ارقامی در این زمینه گفت: در بخش کشت گندم، جو و کلزا 25 هزار هکتار سطوح زیرکشت تعهدی مربوط به مزارع دیم داشتیم و کشاورزان به واسطه تصوری که از میزان بارش داشتند بیش از 30 هزار هکتار را به این مساله اختصاص دادند. اما متاسفانه به دلیل خشکسالی مقدار 10 هزار هکتار آن قابلیت برداشت داشت.وی با بیان اینکه پیش بینی بارش برای زمان طولانی تر از یک ماه چندان دقیق نیست اظهار کرد: در کشت گندم آبی 10 هزار هکتار به زیر کشت رفت که 7 هزار هکتار آن آماده برداشت شد و در مجموع حدود 45 هزارتن گندم تولیدی در سال زراعی گذشته داشتیم.این مقام مسئول در مورد کشت کلزا که یکی از محصولات استراتژیک سازمان است افزود: دلایلی از قبیل عدم اعمال حمایت های لازم و عدم رغبت کشاورزان باعث شد تا تولید مناسبی در این زمینه انجام نشود. برای تولید کلزا نیازمند برنامه ریزی دقیق برای کاشت، داشت و برداشت هستیم و به موازات آن دولت باید قیمت خرید را افزایش دهد که خوشبختانه در سال جاری این حمایت ها اتفاق افتاده است و امیدواریم به استقبال کشاورزان منجر شود.مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز با بیان این که در سال گذشته 80 هکتار کشت کلزا داشتیم بیان کرد: در شهرستان شیراز محصولاتی نظیر ذرت و چغندر قند، گوجه فرنگی، سبزیجات زیر کشت می روند و سالانه نزدیک به 20 هزار تن تولید جو داریم که به عنوان علوفه دام مورد استفاده قرار می گیرد.

سلامت خط قرمز جهادکشاورزی است

سیروسی با اشاره به موضوع پراهمیت سلامت در حوزه تولید محصولات کشاورزی افزود: متاسفانه آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب در جنوب کلانشهر وجود داشت و این امر به یک معضل اساسی و خطرناک تبدیل شده که جهاد کشاورزی شیراز با قدرت به این موضوع ورود کرده است.این کارشناس ارشد حوزه کشاورزی با بیان این که مقابله با چالش های بزرگ نیازمند همکاری فرادستگاهی است تصریح کرد: از نظر قانونی هر دستگاهی برای مدیریت فاضلاب وظایفی بر عهده دارد. شرکت آبفا موظف به جمع آوری و ساماندهی فاضلاب شهری است که این امر در پهنه شهر شیراز به صورت ناقص انجام می شود. همچنین محیط زیست وظیفه دارد پساب کارخانجات را مدیریت کند و متاسفانه در شهرک صنعتی و برخی دیگر از مناطق شاهد ورود فاضلاب های صنعتی خام به عرصه محیط زیست هستیم. وی در ادامه گفت: در جنوب کلانشهر شیراز با یک پهنه 1500 هکتاری روبرو هستیم که در معرض خطر آبیاری با فاضلاب قرار دارد. اما باید به این نکته تاکید کرد که تمامی این پهنه مورد کشت قرار نمی گیرد و بر اساس نقشه برداری های انجام شده 114هکتار از مزراع ذرت و یونجه با فاضلاب خام گاهی موارد ابیاری می شود.مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز با تاکید بر اینکه آبیاری با فاضلاب تخلف محرز کشاورز است عنوان کرد : برای مقابله با این پدیده مذموم که سلامت عمومی جامعه را به خطر می اندازد راهکارهای مختلفی در دستور کار قرار گرفته است. در وهله اول با فرهنگسازی و اقدامات آموزشی به دنبال پیشگیری از این بحران هستیم و سپس از طریق مراجع قضایی تخلف ها را پیگیری می کنیم. کشاورزانی که مزارع خود را با فاضلاب آبیاری می کنند شناسایی شده و اسامی آنها به شبکه بهداشت و محیط زیست ارایه می شود و آنها نیز با پیگیری در مراجع قضایی دستورات لازم برای امحا این گونه محصولات را اخذ می کنند.

عزم راسخ برای امحا محصولات فاضلابی

سیروسی در ادامه با تاکید بر این که محصولاتی نظیر سبزیجات، برنج و ارزن و هیچ محصول دیگری با فاضلاب رها شده در طبیعت در شهرستان شیراز آبیاری نمی شود خاطر نشان کرد : پساب های تصفیه شده از تصفیه خانه شماره یک شیراز به مزارع کشاورزی هدایت می شود و آبیاری با آنها مورد تایید کارشناسان است. البته در سالیان اخیر کشت با فاضلاب تصفیه نشده نسبت به گذشته بسیار تقلیل یافته و برخی از کشاورزان به ناچار به شیوه غیرقانونی متوسل می شوند که باید راهکاری جایگزین برای مقابله با آن را در دستور کار قرار داد. یکی از راهکارهایی که به کشاورزان ارایه می دهیم تغییر الگوی کشت است. برای مناطقی که از آب کمی برخوردار هستند پیشنهاد می کنیم تا به الگوهای کشت گلخانه ای متوسل شوند و از طریق پساب های تصفیه شده اقدام به کشاورزی کنند. در همین زمینه سازمان جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات و خدمات کارشناسی و مشاوره ای از کشاورزان حمایت می کند.این مقام مسئول با اشاره به اقداماتی که در راستای مقابله با کشت فاضلابی انجام شده گفت : جهاد کشاورزی شیراز بنا بر وظیفه ای که بر عهده دارد بارها و بارها نسبت به مسدود سازی کانال های هدایت فاضلاب به سوی مزارع شهری اقدام کرده است. اما متاسفانه برخی از سودجویان مجددا اقدام به بازگشایی و هدایت فاضلاب به مزارع کرده اند. در همین زمینه پیرو بازدید میدانی که از مزارع پرخطر انجام گرفت، جلسه ای با حضور مقامات قضایی و مدیران ارشد استان برگزار شد و مصوبات خوبی در این زمینه به انجام رسید و وظیفه هر دستگاه اجرایی مشخص گردید.سیروسی سلامت جامعه را خط قرمز جهادکشاورزی ارزیابی کرد و افزود: اگر کشاورزی اقدام به کشت محصولات با فاضلاب کرد دستگاه های ذیربط نظیر شبکه بهداشت و جهاد کشاورزی بر اساس دستور قضایی می توانند اقدام با سم پاشی مزرعه با علف کش های قوی کنند که منجر به خشک شدن محصول می شود. به منظور پرهیز از تنش با کشاورزان خاطی این اقدام با استفاده از پهبادهای سمپاش صورت می گیرد. به همین دلیل از کشاورزان درخواست داریم تا به منظور حفظ سلامتی جامعه و پیشگیری از برخوردهای قانونی و خشکاندن محصول از آبیاری با فاضلاب جدا بپرهیزند.مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز خبر از عزم راسخ سازمان متبوعش برای نابودی محصولات آلوده داد و بیان داشت: طی سال ها و ماه های اخیر صدها هکتار از مزارع ذرت علوفه ای و یونجه که با فاضلاب آبیاری شده بود معدوم شده است. این اقدامات سبب شد تا در مناطقی نظیر برمشور دیگر شاهد کشت با فاضلاب نباشیم.