مسول واحد زراعت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز :

کشت پاییزه با کشت دانه روغنی کلزا در مزارع این شهرستان آغاز شد و تا اوایل آبان ماه ادامه‌ دارد.


 

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز کیانوش موسوی با اعلام این خبر افزود: کاشت این دانه روغنی بر مبنای الگوی کشت تدوین شده و امسال حدود ۳۵۰ هکتار سطح ابلاغی برای کشت کلزا است.

 

وی تصریح کرد: در سال زراعی گذشته منطقه  داریون بالاترین میزان تولید این دانه روغنی را در شهرستان به خود اختصاص داده‌ بود.

موسوی اضافه کرد: خرید این محصول به صورت تضمینی بوده و در شهرستان توسط ،شرکت دانه های روغنی  انجام می‌شود.

 

وی گفت: بذر و کود مورد نیاز برای کشاورزانی که آب کافی برای کشت دارند، تامین می‌شود و لازم است در اسرع وقت برای عقد قرارداد به مراکز و یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز مراجعه کنند.

 

مسول واحد زراعت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز عنوان کرد: کشت کلزا موجب می‌شود تا از آب بارندگی و آب سبز به صورت بهینه استفاده شود و با کشت آن در تناوب کشت با گندم ۲۵ درصد تولید گندم در سال بعد افزایش می‌یابد.

به گفته او، ارقام مورد استفاده در شهرستان شامل ارقام نپتون و هیدرومیل است  .

 

موسوی همچنین با بیان اینکه این گیاه به طور متوسط دارای ۴۰ درصد روغن و ۲۳ درصد پروتئین است افزود:کشت این محصول ارزشمند، کم آب بر بوده و مقرون به صرفه، علاوه بر نقش مهم آن در افزایش تولید، بهترین گزینه جهت تناوب زراعی با گندم بوده که در راستای اصلاح الگوی کشت یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی به شمار می‌رود.

موسوی با اشاره به سطح اختصاص یافته ای  معادل ۷۰۰هکتار به کشت کلزا در سال گذشته اظهار کرد: این محصول یک محصول اقتصادی و به صرفه است چرا که قیمت آن دوبرابر قیمت خرید تضمینی گندم است و بهترین زمان کشت کلزا در شهرستان شیراز  از اواخر شهریور تا اواسط است و برداشت این محصول از اواخر خرداد آغاز می‌شود .

در همین راستا  مسول واحد مکانیزاسیون و صنایع جهاد کشاورزی شهرستان شیراز گفت:

با هدف داشتن سطح کشتی یکدست و همچنین  اصولی و علمی شروع کشت کلزا در زمینی به مساحت 10 هکتار واقع در دانشکده کشاورزی  و 5 هکتار در حومه شیراز با حضور کارشناسان زراعت و مکانیزاسیون انجام گرفت.

مجید غیور افزود:

با تنظیم میزان عمق کشت بذر بوسیله دستگاه  ریز دانه کار ارایه توصیه های لازم در این خصوص امید است که بهترین بهره وری را داشته باشیم.

وی همچنین تصریح کرد:

 رقم مورد استفاده در این دو کشت بذر کلزای هیدرومل و دستگاه ریز دانه کار همدانی بود که اقدامات لازم در خصوص کالیبره نمودن دستگاه ریز دانه کار انجام شد وکشت فوق تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت .

لازم به ذکر است کشت در این دو منطقه با حضور کاظمینی مدیر ایستگاه زراعی واستاد دانشکده کشاورزی، اتحاد نژاد رئیس مرکز جهادکشاورزی حومه ، اسفندیاری رییس مرکز جهاد کشاورزی داریون ،لطفعلیان کارشناس مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی فارس  ،دیلمی کارشناس زراعت مدیریت جهاد کشاورزی شیراز ،حق باعلی کارشناس زراعت  مرکز جهاد کشاورزی حومه و علیزاده کارشناس زراعت مرکز جهاد کشاورزی داریون  انجام شد.